• Mere end 20 års erfaring
  • Konkurrencedygtige priser
Spot on Travel Californien USA

Rejsebrev fra Californien, USA

af familien Jørgensen, Gørding (juli 2010)

Vi er en familie på 5, to voksne og tre børn i alderen 8, 11 og 13, der har kørt rundt i primært Californien i 23 dage. Vi har rejst med børnene før, så den del var vi ikke nervøse for, vores børn er gode til at rejse og vi har lært at tage hensyn til børneønsker og børnetempo både i planlægningsfasen og undervejs. Vores grundprincipper er: mindst to overnatninger hvert sted og højst en ”oplevelse” pr. dag, men også dage der kun er til afslapning. Vi valgte også at leje bil og ikke autocamper, da vi gerne ville besøge nogle storbyer undervejs, det egner en bil sig meget bedre til.

Spot on Travel har stået for alt det organisatoriske omkring turen. Vi udfærdigede en plan over, hvad vi gerne ville se og hvor længe vi ville være de forskellige steder og Lene fra Spot on Travel stod for at booke flybilletter, bil og hotelværelser. Det var der fuldstændig styr på! Lige meget hvor vi kom frem, så fungerede bookingerne. Det betød, at vi kunne koncentrere os om at holde ferie, opleve og slappe af i passende mængder – og det har vi gjort.

Hvornår går det op for en, at nu er man af sted? For vores vedkommende var det nok, da vi kørte ind i San Francisco en sen aften – efter en lang flyrejse – og så San Franciscos aftenbelyste skyline foran os, det var et betagende syn. Vi havde tre overnatninger i SF, så vi kom ind i den nye døgnrytme og havde tid til at opleve byen. Man skal selvfølgelig en tur med Cable car banen til Fishermans Wharf og en gå- og køre tur på Lombard Street er også obligatorisk, med dens hårnålesving. SF er en meget kuperet by og egner sig også godt til en løbetur, hvor os voksne kom en tur rundt i det finansielle down town med de karakteristiske skyskrabere. Udover at spise krabber og surdejsbrød, som San Francisco også er kendt for, så tog vi på cykeltur over Golden Gate Bridge, en tur på i alt ca. 12 km, som kræver at ens børn er vant til at cykle. Det var en stor oplevelse, både fysisk og visuelt og i cykeltempo er der mere tid til at se sig omkring, end man har i en bil.

Efter storbyens pulserende liv fortsatte vi nordpå langs den smukke stillehavskyst til Redwood National Park. De træer er gigantiske, vi var på gåtur i en del af skoven, hvor der hersker en nærmest katedrallignende stemning, når lyset filtreres gennem trætoppene højt over vores hoveder og blandes med al fugten i luften. Redwood National Park kan varmt anbefales. Vi tilbragte nogle dage i det nordlige Californien hos familie, et område der egner sig godt til vandreglade turister, der er utrolig smukt med bjerge, floder, søer og stor frodighed, vi fik bl.a. badet i en naturlig ”pool” dannet af smeltevand fra bjergene – en meget forfriskende oplevelse.

Efter masser af afslapning hos familien var vi klar til en uge med fart på. Vi startede med et par dage i Yosemite National Park, hvor en gletcher, efter isen var smeltet i den sidste istid, efterlod en kæmpe dal. Igen utrolig smuk natur med kæmpe sequoia træer og masser af høje vandfald og flotte bjerge. Yosemite lider lidt under de mange turister i højsæsonen, men med lidt tålmodighed kan det sagtens lade sig gøre at få mange smukke indtryk med sig. Har man mere tid og udholdende børn er der masser af vandreruter, som bringer en tæt på nogle af vandfaldene.

Vi valgte at køre gennem Yosemite National Park langs Tioga Road og så sydpå mod Las Vegas, igen en meget smuk tur i frodigt bjerglandskab med kig til floder og bjergsøer. Vi havde én overnatning undervejs mod Las Vegas, hvor vi kørte gennem Death Valley, overnattede i Park Village og fik set nogle af attraktionerne i Death Valley dagen efter. Kontrasten fra Yosemite var til at få øje på. Death Valley er tør, gold og varm – meget varm – som at have en kæmpe føntørrer blæsende på sig 24 timer i døgnet, så aircondition i bilen og på hotellet er et must. Men det var en stor oplevelse at se og mærke Death Valley, landskabet er smukt og meget særpræget, med udtørrede saltsøer og farverige bjergformationer. Man går kortvarigt ud af bilen, når der skal ses noget, har masser af vand med, man forlader ALDRIG de officielle veje og holder et skarpt øje med bilens temperaturmåler.

Der er ikke specielt mange mennesker i Death Valley, det er der til gengæld i Las Vegas! Las Vegas er varm, pulserende, neonoplyst og fuldstændig for meget på alle måder. Men sjov at opleve – bare ikke for længe af gangen. Vi gik langs The Strip om aftenen (hold på hat, briller og børn, der er vildt mange mennesker), så gratis shows foran de store hoteller, springvand der springer i formationer i takt til musik, kunstige vulkaner og sørøverslag. Vi var inde og se et Cirque de Soleil show: LOVE, som er lavet over Beatles melodier, det var en fantastisk oplevelse – en meget anderledes form for cirkus, hvor musik, akrobatik, kostumer og scenografi går op i en højere enhed. Efter et par dages sansebombardement i Las Vegas var vi klar til mere natur og kørte til Grand Canyon.

Grand Canyon er fantastisk, vi boede et par kilometer syd for indgangen til den sydlige del af nationalparken, så på 15 minutter kunne vi køre fra hotellet til South Rim (den sydlige kant) og have den mest fantastiske udsigt over Grand Canyon. Grand Canyon SKAL opleves, ingen fotografier kan vise, hvor storslået, smukt og imponerende det er. Kløften er 400 km lang, op til 18 km bred og 1 km dyb og i bunden flyder Colorado-floden. Man kan gå ned og op på vandrestier, men det er ikke børnevenligt og vil man hele turen ned og op skal der sættes 2 dage af til turen. Vi gik lidt ned og op, så ungerne fik en fornemmelse af det og så gik vi en lidt længere tur langs den vandresti der går langs South Rim (den sydlige kant). Der er mange mennesker i Grand Canyon, men der er også masser af plads, så flere steder havde vi stien for os selv og kunne nyde udsigten i stilhed.

Vi har haft masser af godt og varmt vejr på turen, det eneste sted vi blev ”snydt” var, da vi ville se både solnedgang og solopgang over Grand Canyon. Det var overskyet og regnfuldt, vi fik lidt at se, men ikke ”hele pakken”. Den må vi tage på et senere tidspunkt i vores liv. Efter en kold og våd aften på udkig efter en solnedgang, var det godt at hoppe i hotellets boblebad og slutte dagen af der.

Efter en uge med masser af oplevelser havde vi lagt 2 hele dage ind i programmet ved Lake Havasu på vores vej mod San Diego. Hotellet var super, poolen god, hvilket er vigtigt, når det er 40 gr. varmt, og der er ikke noget specielt at opleve udover søen, hvor al slags vandsjov og ballade kan lade sig gøre. Så vi slappede af ved poolen, lejede jetski en enkelt eftermiddag og lavede så lidt som muligt.

Den sidste lange køredag på turen bragte os til San Diego, hvor vi havde 5 hele dage inden vi skulle hjemad. San Diego har et behageligt klima, som varm dansk sommer og det er en meget smuk by med både sand, vand og storbyoplevelser. Vi vægtede at gøre ting, som vi ikke kan gøre i Danmark, så en hel dag blev brugt i Sea World. Der er masser af flotte shows, hvor man bare kan sidde og undre sig over, at de kan lære delfiner, spækhuggerhvaler og andre dyr alle de tricks, det er imponerende. Vi tog til La Jolla, et hyggeligt by- og strandområde i det nordlige San Diego, hvor vi fik badet i STORE stillehavsbølger og vi fik snorklet, hvilket er fantastisk, da der var kig til mange flotte fisk og søløverne sidder på klippefremspringene lige ved siden af og soler sig. Vi var ude at sejle i San Diego bugten med Americas Cup båden USA11 på 74 fod med et kæmpesejl, hvor vi fik lov at hjælpe til med at sætte sejl og styre båden. Det var en skøn eftermiddag på havet, med vind og saltvand i håret, de flotteste udsigter over San Diego down town og en super sød besætning, der var snakkesalige og meget ”open minded”. Hvis man er til sejlerliv, så kan en tur med USA11 varmt anbefales. Se mere på Sail USA-11.

I San Diego havde vi også lagt god tid ind til shopping, der er mange ting det kan betale sig at købe i USA og vi var også hyppige gæster ved hotellets pool. Børnene var på det tidspunkt ved at have udviklet både svømmehud og gæller.

Efter 23 fantastiske dage i USA gik turen hjemad, vores planlægning viste sig at fungere og vi havde god tid til at se de ting vi gerne ville og vores ’slappe af’ pauser på turen kom på de rigtige tidspunkter. Takket være Spot on Travel var alt det praktiske på plads, hotellerne var udmærkede og bilen var top fed med god plads til en familie på 5 og vores bagage. Vi fik også plads til en cooler, så vi kunne holde drikkevarer og lidt mad nedkølet, på den måde slap vi for at skulle på restaurant hver gang vi skulle have mad. Langt de fleste hoteller har også et lille køleskab og kaffemaskine på værelset, så kan man selv smøre sandwich til frokost og brygge sig en kop kaffe i ny og næ.

Så alt i alt er Californien et super sted at rejse rundt for børnefamilier, der er mange oplevelser, som også børn får en masse ud af og som dækker behovet for både storslået natur, storbyer og strand og dase liv. Vi kan varmt anbefale Spot on Travel som rejsearrangør, både i planlægningsfasen, hvor man får god sparring og til at tage sig af det praktiske omkring booking af billetter, bil og hoteller.

Websitet anvender cookies til at huske indstillinger, statistik og målretning af annoncering, som deles med tredjepart.